صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / چرا باید وارد حوزه طراحی UX شوید؟

چرا باید وارد حوزه طراحی UX شوید؟

چرا باید وارد حوزه طراحی UX شوید؟

چرا باید وارد حوزه طراحی UX شوید؟ اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به دنبال پاسخ سوالاتی مانند سوالات بالا هستید، این مقاله از مجموعه مقالات آموزش UX مرجع آموزش طراحي رابط كاربري و آموزش تجربه کاربری فارسی مناسب شماست. علاوه بر پاسخ دادن به این سؤالات، این مقاله به بررسی چگونگی ارتقاء زندگی افراد به کمک طراحی UX، چگونگی تغییر و رشد این صنعت در سال های آینده می پردازد.چرا باید وارد حوزه طراحی UX(تجربه كاربري) شوید؟

چرا باید وارد حوزه طراحی UX شوید؟

قبل از شروع، بیایید تجربه کاربری و یا User Exprience را به سرعت و اختصار توضیح دهیم. دون نورمن، که در دهه نود و در حالی که برای اپل کار می کرد، اصطلاح “تجربه کاربری” را ابداع کرده است، توضیح می دهد: من این اصطلاح را اختراع کردم زیرا به نظر من اصطلاحات رابط کاربری و کاربردپذیری بیش از حد محدود هستند. من سعی داشتم تمام جوانب تجربه فردی با سیستم، از جمله طراحی صنعتی، گرافیک، رابط کاربری، تعامل فیزیکی و … را پوشش دهم.

طراحی UX شامل تحقیق در مورد پرسونا (شخصیت) و اهداف کاربر است؛ به عبارت دیگر همان برنامه ریزی سفر کاربر از طریق اپلیکیشن، وب سایت یا محصول، و ترسیم طرح ها و المان های رابط کاربری برای ایجاد تجربه ای بهتر به کاربر حیطه کلی تجربه کاربری را مشخص می کند. این وظیفه یک طراح UX است که با مشتریان و مراجعین دیدار کرده و محصول را به شکلی طراحی کند تا به بهترین و لذت بخش ترین شکل ممکن کاربران را در رسیدن به اهدافشان هدایت کند.

حتما بخوانید: نحوه تعریف پرسوناهای قدرتمند
اگر دوست دارید بیشتر در خصوص مبحث UX بدانید مقاله تفاوت UI و UX را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: تفاوت UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) چیست؟ (+اینفوگرافیک)
چرا طراحی UX در این حد مهم است؟
اگر به یک پلتفرم استخدام یا وبسایت های فریلنسینگ سر بزنید، میزان تقاضا برای طراحان تجربه کاربری(UX) مشخص است. فهمیدن دلیل آن دشوار نیست: امروزه عموم خدمات از طریق اپلیکیشن ها و وبسایت ها در دسترس هستند، از گرفتن تاکسی، تا خرید نان و اقلام مصرفی روزمره.

افراد هنگام انتظار در صف، یا در صندلی عقب تاکسی، یا پیاده روی برای یک قرار ملاقات، تمایل دارند از دستگاه های گوشی همراه خود استفاده کنند. بنابراین مدت زمان هر استفاده کوتاه و غالباً دارای محدودیت هایی است: اگر کسی تصور کند قبل از رسیدن به پیشخوان داروخانه، قادر نیست خرید خود را از طریق یک اپلیکیشن تکمیل کند، احتمالا سبد خرید را ترک کرده و در اینستاگرام تصاویر بچه گربه های با نمک را مشاهده می کند!

امروزه مشاغل به شکل فزاینده ای درک کرده اند که داشتن اپلیکیشن و وب سایت های دارای تجربه کاربری(UX) زیبا و کاربردی، نه تنها برای شادی و رضایت مشتریان مهم است، بلکه برای برند تجاری و سودآوری شرکت آنها نیز اهمیت دارد. بهره تجاری یک طراحی UX خوب می تواند بسیار عظیم باشد، در نتیجه حقوق طراحان UX نیز بسیار بالا است.

سایت Glassdoor میانگین حقوق یک طراح UX(تجربه كاربري) در ایالات متحده را تقریباً 90،000 دلار تخمین زده است، زیرا شرکت ها بر سر استخدام بهترین ها می جنگند. در ایران هم اگر بخواهیم نگاهی سطحی به میزان درامد افراد فعال در این حوزه بیندازیم، نمی توان عدد دقیقی را برای این مورد براورد کرد اما با نگاه به آگهی های وبسایت هایی از قبیل پونیشا (مشاهده آگهی ها در سایت پونیشا) می توان در قیاس با سایر حوزه های درگیر در طراحی و توسعه محصول متوجه شد که درامد فریلنسرهای حوزه UX واقعا قابل قبول است.

پاداش طراحان UX(تجربه كاربري) به همین جا ختم نمی شود. شغل طراحی UX، شما را در خط مقدم طراحی اپلیکیشن و وب قرار می دهد، رشته ای که دائما در حال تغییر و نوآوری است. در چند سال آینده انتظار افزایش تقاضا برای طراحانی را داریم که تخصص خود در زمینه UX را در حوزه واقعیت مجازی به کار می برند.

در مرحله بعد، بیایید نگاهی دقیق تر به دلایل اهمیت طراحی UX و دلایل ارزشمندی این رشته نگاهی بیاندازیم.

7 دلیل برای اینکه چرا باید به عنوان یک طراح UX کار کنید؟
فرصت های شما درست پیش روی شما قرار دارند.
تلفن های همراه همه گیر هستند: تحقیقات نشان می دهد که یک کاربر معمولی گوشی هوشمند، بیش از 75 بار در روز گوشی خود را بررسی می کند. یک مطالعه جدید گزارش داده است که کاربران معمولی در طول روز بیش از 2600 تعامل با گوشی همراه خود دارند(منظور ضربه، لمس و اسکرول کردن است). همچنين مشخص شد این كاربران روزانه 145 دقيقه را صرف استفاده از گوشی خود می کنند که این دقایق شامل تعداد زیادی از دفعات(به شکل متوسط 76 بار در روز) می شود. برخی از کاربران حتی بیش از 130 بار در روز به سراغ گوشی همراه خود می روند.

شما نسبت به قبل برای طیف گسترده تری از محصولات تجربه کاربری طراحی خواهید کرد.
اگرچه در طی 5 سال گذشته طراحی UX در گوشی ها و تبلت ها غالب بوده است، اما مهندسی تجربه کاربری(UX) در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از فن آوری های تخصصی تر دیگر است. شرکت ها همچنین در حال درک این مطلب هستند که سرمایه گذاری بر روی سیستم های بهتر، می تواند بهره وری و رضایت کارکنان آنها را افزایش دهد: به طور کلی اگر یک منشی از یک سیستم قرار ملاقات که نیاز به دو ضربه دارد استفاده کند، شادتر و مؤثرتر از حالتی است که نیاز به پر کردن 3 فرم و 7 کادر ارتباطی داشته و در انتها یک پیام خطا دریافت کند.

شما می توانید جان کسی را نجات دهید.
یک UX خوب در شرایط بیمارستانی برای بیماران امنیت ایجاد می کند. با افزایش پیشرفت دستگاه های پزشکی، پزشکان و پرستاران باید بتوانند اطلاعات پیچیده را به روشی سریع و مفهومی درک کنند(مثل سیستم T3، که داده های بالینی با وضوح بالا را در شرایط مراقبت های ویژه جمع آوری کرده و به پزشکان اجازه می دهد تا داده ها را در یک اپلیکیشن وب تجزیه و تحلیل کنند). یک طراحی UX خوب در زمینه پزشکی، نیاز به تفسیر را کاهش داده و این امر به نوبه خود احتمال خطای انسانی را کاهش می دهد و باعث می شود کارکنان بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند.

شما می توانید تکنولوژی را در دسترس همه قرار دهید.
فناوری پیشرفته ای که نیاز به تعامل پیچیده انسان و ماشین دارد، حتی برای ابتدایی ترین جنبه های زندگی، از خرید کالاهای آنلاین گرفته تا پرداخت قبوض و شرکت در انتخابات، ضروری است. طراحی UX خوب علاوه بر کمک به کاربران معمولی​​، با ایجاد محصولات بهبود یافته، به سالمندان، افراد آسیب پذیر و معلول کمک می کند. بنابراین شما هم می توانید با ایجاد دسترسی پذیری مناسب در محصول، شریک شادی های سایر افراد باشید.

به کمک طراحی UX(تجربه كاربري) می توانید آینده را شکل دهید.
ما در حال خرید طیف بی سابقه ای از وسایل مصرفی، خواه برای تفریح​(Snapchat)، برای سلامتی و انگیزه(FitBit) ، یا حتی برای خواب بهتر(Beddit)، هستیم. هر یک از این دستگاه ها هدف مشخصی دارند، به این معنی که کاربر هنگام تعامل با آنها نیاز ها و اهداف مختلفی دارد. اگرچه توجیه تجاری و مالی هر یک از این فن آوری های نو ظهور همیشه نامشخص است، اما این عدم اطمینان فرصتی عالی برای تحقیق، آزمایش و نوآوری توسط طراحان ایجاد می کند.

چرا ux
حتما بخوانید: اهمیت تجربه کاربری (UX) برای کسب و کار شما چیست؟
شما می توانید برای برند خود ارزش ایجاد کنید.
طراحی UX خوب می تواند مشتریان شادتر، شکایت کمتر، فروش بیشتر، تکمیل خرید بیشتر و سود بیشتر ایجاد کند. علاوه بر این، ارائه خدماتی که با طراحی UX قوی ایجاد شده اند، باعث افزایش درک مشتری از کلیت یک برند می شود. این ایجاد ارتباط با یک برند، اثرات مثبت تجاری بسیار فراتری از محصولات به صورت تکی دارد.

شما می توانید کاری کنید تا مردم از استفاده از دستگاه های خود لذت ببرند.
UX(تجربه كاربري) فقط برای موارد جدی نیست، بلکه به ما کمک می کند تا از زمانی که برای استفاده از تکنولوژی صرف می کنیم لذت ببریم. Snapchat ثابت کرده است که تا زمانی که این محصول ارتباطات مردم را با یکدیگر تقویت کرده و به ما کمک کند تا از فن آوری های روزمره لذت ببریم، می توان از طراحی های احمقانه و غیر ضروری در اپلیکیشن استفاده کرد.

انواع آموزش جالب فتوشاپ در سایت آموزش طراحی UI/UX در طراحی رابط کاربری

مطالب مرتبط